Knabbelschaar gebruiken voor het inbouwen van (camper)ramen

(Camper)raam inbouwen in een Mercedes Sprinter met een knabbelschaar

Knabbelschaar gebruiken voor het inbouwen van (camper)ramen

Een (camper)raam inbouwen in een Mercedes Sprinter met een knabbelschaar. Het is officieel begonnen! Ramen inbouwen vond ik een spannende klus, je kunt niet meer terug als het gat er eenmaal in zit. Er zijn veel verschillende manieren om dit te doen en ook verschillende soorten ramen. Ik heb originele vaste ramen ingebouwd, omdat ik dit aan de buitenkant net iets mooier vind. Bekijk onderaan de blog welke producten er zijn gebruikt.

Eerste raam met een decoupeerzaag

Het eerste raam hebben we met een decoupeerzaag geprobeerd. Dit hebben we veel voorbij zien komen op het internet. Goed gejat is het halve werk. Het eerste raam was vooral uitzoeken welke stappen je moet doorlopen, maar het eindresultaat is mooi. Een decoupeerzaag vraagt veel voorbereiding. Zoals veel gaatjes maken om een contourlijn te creëren die we met een decoupeerzaag volgen. Het is handig om over de gaatjes tape te plakken, zodat er een mooiere zaaglijn overblijft en de lak niet beschadigt. Daarna hebben we de zaaglijn met een slijptol en vijlen bijgewerkt en behandeld met Hammerite. Vervolgens hebben we over de randen een randbeschermer bevestigd en het raam met Sika Flex 521UV vastgemaakt.

Overige ramen met een Knabbelschaar

Voor de overige ramen hebben we een knabbelschaar gebruikt. Een kennis attendeerde dat dit een handige tool is voor metaalbewerking. Een knabbelschaar vraagt minder stappen en voorbereiding. Je hebt alleen een gat nodig voor de knabbelschaar en daarna kan je de knabbelschaar laten ‘lopen’. Met de knabbelschaar waren we veel minder tijd kwijt dan met een decoupeerzaag. We hebben gebruik gemaakt van standaard ramen, als je camperramen gaat plaatsen is het handig om een lijn af te tekenen die je met de knabbelschaar kan volgen.

De knabbelschaar knabbelt als het ware halve maantjes uit het metaal. Hierdoor gaat er wel een metaalstrook van 5 mm breed verloren. Dit maakt voor een standaard raam verder niet veel uit. Het is een gebruiksvriendelijk apparaat, handig en ook heel flexibel in beweging. Als je er goed mee om kunt gaan kan je mooie bochten maken. De knabbelschaar laat weinig bramen achter, hierdoor hoefden we weinig te vijlen en te schuren.

Knabbelschaar.
Knabbelschaar

Stappenplan: Knabbelschaar gebruiken voor het inbouwen van (camper)ramen

Stap 1

Slijp de steunbalken weg. Maak een gat in het deel wat je gaat verwijderen. Maak het groot genoeg, een knabbelschaar heeft een groter gat nodig dan een decoupeerzaag.

Stap 2

Gebruik de knabbelschaar van binnenuit en laat de knabbelschaar steunen op de dubbelwandige rand. Vergeet niet dat de knabbelschaar 5 mm in doorsnee weg knabbelt. Hou er rekening mee als je andere ramen gaat plaatsen. De knabbelschaar spuugt als het ware de halve maantjes weg. Bij ons kwam dit buiten op de grond terecht, pas op dat dit niet via de lak van je bus gaat. We hebben tape geplakt op de rand die voorkomt dat het via de lak gaat.

Stap 3

Corrigeer de oneffenheden met een slijptol en verwijder daarna de eventuele bramen met een vijl. Ontvet vervolgens alle randen voor de Hammerite.

Stap 4

Behandel de randen met Hammerite. Wij hebben de kleine schuimkwasten van Polyestershoppen gebruikt.

Stap 5

Nadat de Hammerite droog is hebben we de randen met een randbeschermer bedekt. De zijramen hebben een dubbele wand, daarom hebben we hier ook dubbele randbeschermers gebruikt.

Stap 6

Wanneer de randbeschermers zijn bevestigd kan het raam geplaatst worden. Zorg ervoor dat alles goed vet vrij is, zowel de bus als het raam zelf. We hebben de bus heel licht opgeschuurd voor een nog betere hechting waar de kit Sika Flex 521UV komt. Let goed op of de kit helemaal verbonden is met elkaar en geen gaten heeft. Anders is je raam niet waterdicht! Daarna hebben we het raam in de bus gezet en met tape en houtjes onder het raam op z’n plek gehouden. De droogtijd van deze Sika Flex is twee dagen.

Stap 7

We hebben na twee dagen gecontroleerd of de ramen waterdicht zijn. Na een fikse regenbui begonnen twee ramen bij ons te lekken aan de bovenkant. Heel jammer dat het niet in één keer gelukt is. Waarschijnlijk had de kit op die twee plekken een gaatje. We hebben via de bovenkant extra kit gespoten op de plekken waar het lek zat, hierna waren de ramen waterdicht.

Ik hoop dat ik je op deze manier meer heb verteld over hoe handig een knabbelschaar is om ramen in te bouwen. Wij zijn enthousiast! Ik het zeker proberen! Vaak kan je een knabbelschaar wel ergens lenen of huren. Er zijn ook opzetstukken voor de boormachine als je niet een hele nieuw gereedschap wil kopen.

Wil je meer weten over hoe ik de ramen heb ingebouwd of over de knabbelschaar? Stuur mij een berichtje.

Hieronder een overzicht welke materialen en gereedschap die we ook hebben gebruikt: